Οσφυαλγία και Ισχιαλγία

Η οσφυαλγία, δεν είναι διαταραχή. Ο όρος οσφυαλγία σημαίνει πόνος στην περιοχή της μέσης. Η οσφυαλγία είναι πολύ συχνή πάθηση. Είναι ένα σύμπτωμα πολλών διαφορετικών τύπων ιατρικών προβλημάτων.

Ο πόνος στο πόδι που ξεκινά από την περιοχή του ισχίου και συνεχίζει προς τα κάτω, είναι αυτό που ονομάζουμε ισχιαλγία και οφείλεται σε πίεση μιας ρίζας του ισχιακού νεύρου.

Συνήθως προκύπτουν από ένα πρόβλημα σε ένα ή περισσότερα μέρη της μέσης, όπως: μύες, μαλακά μόρια, νεύρα, οστά.

Αίτια

Οι τραυματισμένοι μύες και οι σύνδεσμοι συχνά προκαλούν οσφυαλγία. Μια λανθασμένη ανύψωση βαρέων αντικειμένων και ξαφνικές κινήσεις μπορεί να είναι αιτίες τραυματισμών. Η καταπόνηση της μέσης μπορεί επίσης να οφείλεται σε υπερβολική δραστηριότητα.

Οι σπόνδυλοι είναι τα ομόκεντρα οστά που στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο και αποτελούν τη σπονδυλική στήλη. Οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι είναι περιοχές ιστού που αμβλύνουν το χώρο μεταξύ κάθε σπονδύλου. Είναι σαν «μαξιλαράκια» ανάμεσα στους σπονδύλους και το περιεχόμενό τους μοιάζει με ζελέ. Το τοίχωμα του δίσκου ονομάζεται ινώδης δακτύλιος και είναι πολύ ελαστικός. Όταν λοιπόν ο ινώδης δακτύλιος χαλαρώνει για κάποιον λόγο, τότε μπορεί να εμφανίσει μια προεξοχή η οποία ονομάζεται κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου (δισκοκήλη).

Η δισκοκήλη εάν είναι μικρή πιθανόν να μην επηρεάσει καμία νευρική ρίζα οπότε δεν δημιουργεί πόνο ή μυϊκή αδυναμία. Εάν όμως είναι μεγάλη τότε μπορεί να πιέσει αρκετά μια ρίζα και να προκαλέσει τοπική φλεγμονή (ριζίτιδα). Παρατεταμένη πίεση μίας ρίζας μπορεί να προκαλέσει μυϊκή αδυναμία, ακόμη και παράλυση στους μύες που καταλήγει η ρίζα. Για παράδειγμα κήλη στο επίπεδο του Ο5 σπονδύλου της Σπονδυλικής Στήλης μπορεί να προκαλέσει πτώση του άκρου ποδός (drop foot). Ο ασθενής λοιπόν περπατάει και του είναι δύσκολο να σηκώσει την φτέρνα του κατά τον βηματισμό ή σκοντάφτει πολύ συχνά κατά το περπάτημα λόγω της αδυναμίας των μυών.

Το 60-80% του ανθρώπινου πληθυσμού έχει υποφέρει τουλάχιστον μια φορά, καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του, από πόνο στην οσφύ.

Οι σκελετικές ανωμαλίες μπορούν επίσης να προκαλέσουν οσφυαλγία. Αυτές περιλαμβάνουν τη σκολίωση ή τη στένωση της σπονδυλικής στήλης λόγω αρθρίτιδας.

Η απώλεια οστικής πυκνότητας που ονομάζεται οστεοπόρωση, μπορεί να οδηγήσει σε κατάγματα στους σπονδύλους. Αυτά τα κατάγματα μπορούν να προκαλέσουν οσφυαλγία.

Υπάρχουν πολλά άλλα πιθανά αίτια του πόνου στην πλάτη μέση, αλλά τα περισσότερα από αυτά είναι πιο σπάνια. Όπως η σπονδυλική στένωση, η εκφυλιστική σπονδυλολίσθηση και άλλες.

Θεραπείες

Φαρμακευτική αγωγή

Η πλειοψηφία των επεισοδίων οσφυαλγίας ανακουφίζονται από τη θεραπεία με μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα. Τα αναλγητικά είναι επίσης μια επιλογή, αν και δεν έχουν τόσο αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Η χρήση όμως αυτών των φαρμάκων πρέπει να είναι περιορισμένη λόγων των παρενεργειών τους στο στομάχι, την αρτηριακή πίεση και στη λειτουργία των νεφρών. Ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει ενέσεις στεροειδών κορτιζόνης για σοβαρό πόνο στην μέση. Πρέπει όμως να ληφθεί υπόψιν πως η επανάληψή τους στην ίδια περιοχή μπορεί να προκαλέσει αλλοιώσεις στην περιοχή, όπως εξασθένηση συνδέσμων, χόνδρου και τενόντων.

Φυσιοθεραπευτικά μέσα

Οι ασκήσεις για τη βελτίωση της στάσης του σώματος και την ενίσχυση των μυών της πλάτης μέσης και των κοιλιακών μυών, είναι μια επιλογή θεραπείας που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Ο σωστός μυϊκός έλεγχος στην περιοχή είναι σημαντικό κομμάτι της θεραπείας. Αυτή η θεραπεία συχνά περιλαμβάνει:

• τη βελτίωση της στάσης του σώματος,
  • την εκμάθηση κατάλληλων τεχνικών ανύψωσης βάρους, και εργονομίας
  • ενίσχυση των μυών,

Ένας φυσιοθεραπευτής μπορεί να σας διδάξει πώς να κάνετε αυτές τις ασκήσεις στο σπίτι.

Συμπληρωματικές – Εναλλακτικές θεραπείες

Εναλλακτικές θεραπείες που μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση του πόνου στην πλάτη μέση περιλαμβάνουν:

1. Μanual Therapy (Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης )
  2. Βελονισμός
  3. Περιτονιακή κινητοποίηση
  4. Ηλεκτροθεραπεία

Οι ασθενείς που πάσχουν από τους περισσότερους τύπους οσφυαλγίας, χρειάζονται φυσιοθεραπείες για τέσσερις εβδομάδες ( ως μια αρχική συντηρητική, μη χειρουργική επιλογή θεραπείας ) πριν εξετάσουν άλλες πιο επιθετικές θεραπείες, συμπεριλαμβανομένης της χειρουργικής επέμβασης στην μέση. Οι στόχοι των φυσιοθεραπειών είναι να μειώσουν τον πόνο στην μέση, να αυξήσουν τη λειτουργικότητα και να διδάξουν στον ασθενή ένα πρόγραμμα συντήρησης για την αποφυγή μελλοντικών προβλημάτων οσφυαλγίας.

Χειρουργική επέμβαση

Η χειρουργική επέμβαση είναι θεραπεία τελευταίας επιλογής και σπανίως απαιτείται για την οσφυαλγία. Συνήθως προορίζεται για διαρθρωτικές ανωμαλίες. Ο ασθενής που καταφεύγει σε αυτήν τη λύση έχει δοκιμάσει κάθε συντηρητική αγωγή χωρίς κανένα αποτέλεσμα και δεν μπορεί πλέον να ζήσει με τόσο πολύ πόνο που έχει μειώσει την ποιότητα της ζωής του, δημιουργόντας εργασιακά, ψυχολογικά, και κοινωνικά προβλήματα. Σε μία τέτοια περίπτωση η απόφαση για το χειρουργείο είναι μόνο δική του.

Τέλος, αν κριθεί πως ο ασθενείς κινδυνεύει από βλάβες ανεπανόρθωτες όπως είναι η επίσχεση ούρων (ακράτεια), ή η παράλυση ενός μέλους τότε αποφασίζει ο γιατρός τι είναι καλύτερο για τον ασθενή. Σύμφωνα με τις διεθνείς ιατρικές οδηγίες, ο γιατρός οφείλει να ενημερώσει τον ασθενή για όλα τα στάδια που πρόκειται να ακολουθήσουν μετεγχειρητικά.